Tweede week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu Tweede week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu

Tweede week

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

08 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Na een aantal dagen stilte van mijn kant, zal ik nu weer wat gaan schrijven. De dagen vliegen voorbij. De tweede week was minder intensief, omdat ik nu het reilen en zeilen een beetje weet
Afgelopen maandagmorgen was het druk op de weg. Niet met auto's en files, maar met dieren. Er steekt van alles de weg over. Eerst een kudde koeien met kalfjes daarna een kudde geiten. Ook hadden we varkens, ezels en kippen. Het was een drukte van belang. Elke keer moesten we stoppen. Vanmorgen liep er een troep apen langs de kant van de weg. Ze staken nog net niet over.
Ik ga meestal wel mee naar de special-need scholen voor sport en spel. Dat is meestal maar een uurtje. Naar de high school ga ik niet meer mee. Op dinsdag heb ik mijn bapodag. Ook dat was afgelopen dinsdag heerlijk. Boodschapjes doen, was ophalen (gevouwen en gestreken) bij de wasserette, voorbereiding van mijn Engelse lesjes voor groep 3 leerlingen. Ik heb een paar werkbladen gemaakt en bij de copyshop laten kopiëren.
Vandaag werd ik om 10.00 uur afgezet bij de lagere school. Van de directeur mocht ik gaan observeren in groep 3. Eerder deze week had ik toevallig contact gelegd met de lkr van groep 3 en aan haar gevraagd of zij het goed vond, dat ik kwam kijken. Maar je moet dan wel de zegen krijgen van de directeur.
Ik kwam na de pauze binnen. 114 lln in een lokaal. Aan de bankjes die normaal voor 2 kinderen zijn, zaten er nu 4. Schriften over elkaar heen gelegd anders was de tafel te klein. De rekenlkr had de instructie al gegeven en de kinderen konden 4 sommetjes maken. Eerst overschrijven van het bord in het schrift en dan het antwoord er achter zetten. De lln die moeite hadden met de sommen, kregen blokjes. De meesten keken gewoon af. De rugtassen blijven op de rug. Daar is geen andere plaats voor. Na 3 kwartier was deze les afgelopen. Lln die klaar zijn worden de schriften opgehaald, maar de anderen werken verder, want het moet af. Niemand loopt de klas, dat kan ook niet. Als er een naar de wc moet, die kruipt gewoon even over de tafels tot het gangpad. Na deze les was de andere lkr aan de beurt voor taal. Dit is de lokale taal nl Sepedi. Bij de instructie zitten er een paar te slapen. Ze zijn bijna niet wakker te krijgen. Intussen zit de rekenlkr 114 schriften na te kijken. Daarna worden voor taal 114 schriften uitgedeeld. Daar was ze wel even mee zoet. Namen worden door de klas geroepen.
Vanmiddag had ik weer 6 kinderen voor Engels. Aan het eind mochten ze op de achterkant van het werkblad een tekening maken. De meesten tekenden een poppetje. Tot mijn verbazing waren er nog kopvoeters bij. En die kinderen moeten dan leren lezen en schrijven. Sommigen begrijpen er ook niets van de letters en cijfers.
Morgen nog een halve dag werken en daarna vertrekken we voor een weekendje weg. We gaan iets naar het zuiden en gaan de panarama route rijden. Moet heel mooi zijn met watervallen en bergen enz.

  • 08 Februari 2018 - 16:30

    Marlies:

    Wat een prachtig verslag. Maar 114 kinderen brrr!!! Wat zijn wij hier dan verwend. Het nakijken kost al uren.
    De natuur is dus geweldig, vooral het weekend vooruitzicht. Geniet vooral en vergeet je fotoestel niet.
    Tot een vervolgpraatje
    gr marlies

  • 11 Februari 2018 - 14:35

    Conny:

    Hoi Janny, je verslag leest net zo leuk als een kaart. Al die dieren op de weg, dat is toch fantastisch, wat zul je een schik hebben.
    En dat er nog zoveel armoede is, dan zijn wij verwend ja. Ik met mijn 24 schatjes.
    Ook lekker dat je een bapodag hebt. Ben benieuwd wat je dit weekend allemaal beleefd.
    Maak er maar weer een leuk verhaal van. Sterkte en veel plezier. Groetjes Conny

  • 12 Februari 2018 - 12:23

    Sanne:

    lieve Janny! klinkt allemaal heel bijzonder. 114 kinderen is wel echt heel veel.. geniet van het weekendje!

    gr sanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janny

Vanaf 26 januari ga ik acht weken vrijwilligerswerk doen op scholen in de townships van Phalaborwa in Zuid-Afrika. Ik heb er veel zin in en hoop, dat ik iets kan betekenen voor de kinderen aldaar. Wat het allemaal precies inhoudt zal ik daar gaan ervaren.

Actief sinds 13 Jan. 2018
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 7585

Voorgaande reizen:

26 Januari 2018 - 23 Maart 2018

Zuid-Afrika

Landen bezocht: