Vijfde week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu Vijfde week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu

Vijfde week

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

06 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Er is alweer een week voorbij. Het lijkt wel of de tijd hier sneller gaat dan in Nederland. Vorige week woensdagavond zijn we meegenomen door Natasja en haar man voor een boottochtje op de Elefants River. De Elefants River loopt van Johannesburg naar het oosten naar de Indische Oceaan. Het is een brede rivier met krokodillen en nijlpaarden. Vanuit Phalaborwa rijd je eerst door het gebied van de mijnen en daarna door een natuurpark, waar veel wilde dieren leven. Al met al was het toch een uurtje rijden. De boottocht was niet zo lang, een drie kwartier. Wel hebben we heel even een nijlpaard gezien in het water en vervolgens langs de kant buffels en impala's. De leeuwen hadden denk ik geen zin. Het is wel een belevenis om op zo'n brede rivier te varen en alleen maar natuurgebied om je heen. Bovendien was er een mooie zonsondergang. Helaas had ik niet mijn i-pad bij mij dus die foto's blijf ik jullie schuldig. De terugweg hebben we er langer over gedaan, omdat we rustig reden in de hoop wilde dieren te spotten. Wel buffels en een nijlpaard.
Elke morgen word ik om half zeven opgehaald door Natasja om te helpen op Frangipani.(special need school). Om half acht gaat iedereen in de kring zitten en worden er een paar christelijke liedjes gezongen. Zowel in het Engels als in het Afrikaans. Daarna gaat elk kind bidden. De een heeft 1 zinnetje en de ander haalt iedereen aan die maar aanwezig is op school. Inmiddels is het dan acht uur en gaan we buiten ontbijten. Dit hebben de kinderen zelf meegenomen van thuis. Ze krijgen er dan thee met melk en heel veel suiker erbij te drinken. Elk kind dat kan lopen krijgt elke morgen een taak. De een moet de place-mats op tafel leggen, een ander moet de kinderen in de rolstoelen naar buiten rijden. De school straalt veel vrede uit. De leeftijden lopen erg uiteen. De oudste is 32 jaar en de jongste is 5 jaar. Er is wel eens iemand boos of verdrietig, maar ruzie en vechten heb ik niet meegemaakt. Ik geniet elke morgen om daar te mogen werken. Vanavond hebben we een klein feestje, want Myrna ( coördinator) is jarig. Dinsdag is altijd mijn vrije dag, dus ik heb slingers gekocht en opgehangen.
Ik stop ermee en tot volgende week. De foto's heb ik op Frangipani gemaakt.

  • 06 Maart 2018 - 16:12

    Marlies:

    Ha Janny
    Ja alweer een week voorbij De tweede helft van je trip zit er op.
    Dank voor weer een enthousiast verhaal.
    Geweldig dat je zo kan genieten en een bijdrage mag leveren in dit mooie project
    Bij ons is de koude periode voorbij. Je hebt dit vast niet gemist!!
    Volg je met belangstelling. Tot een vervolgpraatje
    Lieve groet, Marlies

  • 12 Maart 2018 - 16:23

    Inge Veenstra:

    Hoi Janny,
    Leuk om je reisverslag weer te lezen. Wat gaat de tijd snel hè.
    Je hebt weer zo'n mooie natuur trip gemaakt.
    Wat een prachtige ervaringen, ook op de special need school.
    Morgen weer je vrije dag.
    Geniet ervan.
    Lieve groet van Inge

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janny

Vanaf 26 januari ga ik acht weken vrijwilligerswerk doen op scholen in de townships van Phalaborwa in Zuid-Afrika. Ik heb er veel zin in en hoop, dat ik iets kan betekenen voor de kinderen aldaar. Wat het allemaal precies inhoudt zal ik daar gaan ervaren.

Actief sinds 13 Jan. 2018
Verslag gelezen: 268
Totaal aantal bezoekers 7612

Voorgaande reizen:

26 Januari 2018 - 23 Maart 2018

Zuid-Afrika

Landen bezocht: