Zesde week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu Zesde week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu

Zesde week

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

13 Maart 2018 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

Vorige week was niet zo'n spannende week. Ik ben niet weggeweest. Het ging gewoon z'n gangetje. Alleen donderdag was anders. 'sMorgens om 8 uur zitten we met z'n allen in de auto om naar de eerste school te gaan. In tussen krijgt Myrna een app-je, dat de kinderen van de basisschool om 11 uur naar huis gaan. Er is een leraren vergadering. Myrna kon mij niet naar huis brengen, want dan kwamen de anderen te laat op hun school. Oke! Aangekomen bij mijn basisschool, ging ik eens vragen of het alleen voor deze school was of ook voor de andere scholen. Ja, het was een grote lerarenvergadering van alle leerkrachten van alle scholen in Nemakgale. Dat is een grote township. Dus bel ik Myrna op dat het om alle scholen gaat. Na een uur kwam Myrna aangereden met Simon en Anne en om 12 uur waren we weer thuis. Ik kom elke dag op deze basisschool. Je zou toch denken dat ze dit ook een dag eerder al wisten, maar niemand die dat even zal communiceren met ons. Zo zien jullie, ik val nog steeds van de ene verbazing in de andere.
Heel veel vrouwen hier lopen met een pruik op. Het natuurlijke Afrikaanse kapsel heeft maar 1 coupe nl kroeshaar. Je ziet de meest vreemde pruiken qua model en qua kleur. Het haar van de pruik is stijl en is gemaakt van kunststof. Meestal is het hier toch wel boven de 30 graden en dan ook nog een kunststof pruik op te hebben. Ik moet er niet aan denken. Wat je ook veel ziet, dat er ingevlochten is. Dat zijn vaak hele kunstwerken. Sommigen zijn erg mooi. Ook veel meisjes hebben dat ingevlochten haar.
Ook al was het mijn vrije dag, ik heb hard gewerkt. A.s donderdag moet ik samen met Simon een studiemiddag verzorgen voor de mensen in het Learning Support Centre. Ik had mijn verhaal uitgeschreven in het Nederlands en vandaag bezig geweest met Google translate om er een goed Engels verhaal van te maken. Is mij aardig gelukt. Nu ga ik stoppen, want ik heb nu genoeg achter de i-pad gezeten.

  • 14 Maart 2018 - 11:44

    Marlies:

    Ha Janny
    Wat een ervaring. Ik zie bij ons al alle scholen tegelijk vergaderen en alle kids naar huis. Maar dat hadden ze wel eerder kunnen melden. Je gaat tenslotte voor nop de hele reis voor niets aan.
    Maar een studiemiddag verzorgen is een beste uitdaging. Leuk denk ik, want dit ligt jou best. Succes in elk geval. Het schiet nu op hoor.
    Hoop dat het je de voldoening geeft die je voor ogen had toen je de plannen maakte om te gaan helpen daar.
    Groetjes van uit een zonnig Scherpenzeel
    Liefs, marlies

  • 17 Maart 2018 - 23:13

    Daniėlle:

    Hallo Janny,

    Wat een belevenissen zeg! Je hebt een hoop gezien en meegemaakt.
    Ik wens je nog een mooie tijd toe, ook binnenkort samen met Henk.

    Lieve groet, Daniëlle

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janny

Vanaf 26 januari ga ik acht weken vrijwilligerswerk doen op scholen in de townships van Phalaborwa in Zuid-Afrika. Ik heb er veel zin in en hoop, dat ik iets kan betekenen voor de kinderen aldaar. Wat het allemaal precies inhoudt zal ik daar gaan ervaren.

Actief sinds 13 Jan. 2018
Verslag gelezen: 308
Totaal aantal bezoekers 7606

Voorgaande reizen:

26 Januari 2018 - 23 Maart 2018

Zuid-Afrika

Landen bezocht: