Vierde week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu Vierde week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu

Vierde week

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

27 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

De hele week verliep rustig. Alleen heb ik alle dagen niet zoveel te doen. Daar kan niemand iets aan doen, want wij zijn afhankelijk van het rooster van de school wanneer ik aan kinderen Engelse les mag geven. Om meer uit mijn dagen te halen had ik een plannetje bedacht en dat is goedgekeurd. Ik ga nu 4x per week 's morgens naar de special need school hier in Phalaborwa en word ik rond 12.00 uur door Myrna opgehaald en naar de basisschool gebracht. Ik sta 's morgens om 6.30 uur langs de kant van de weg en word ik opgehaald door Natasja. De school begint om 7.30 uur.
Zaterdagavond hebben we een avondsafari gedaan. Dit was van 17.00 - 20.00 uur. De big five hebben we niet gezien. Wel een kudde giraffes, zebra's en buffels. En natuurlijk impala's. In de verte hebben we een aantal olifanten gezien. Het is wel erg leuk zo'n safari. Je zit in een jeep voor 9 personen. De rijen stoelen lopen op in hoogte net als in een bioscoop of theater. Als je achterin zit, heb je een goed uitzicht. De laatste twee weken heeft het regelmatig geregend en dat was goed te zien in het Krugerpark. Het was er vrij groen en water in de poelen.
Voor zondag waren we uitgenodigd door een lkr. om bij haar in de kerk te komen, in de township waar zij woont. We waren er om 8.00 uur ('s morgens) en om 12.00 uur zaten we weer in de auto. Het was de Evangelische Luherse kerk. Er werd heel, heel veel gezongen. Meestal staande en dan ga je vanzelf meedeinen op de muziek. Steeds 1 vrouw zette een lied in. Geweldig om mee te maken. We verstonden er niets van, want het was in het Sepedi. Op een gegeven moment moesten wij naar voren komen en ons zelf introduceren aan de gemeente. Halverwege de morgen was er stemmen. Ik denk zoiets als een kerkenraad. Wij werden toen meegenomen naar een naast gelegen huis en kregen daar taart en drinken. Na drie kwartier werden we weer opgehaald en volgenden wij weer de kerkdienst. De preek was voor het stemmen en nu was er avondmaal. Drie van ons vijfen gingen naar het avondmaal. Niets gaat in stilte, alles wordt begeleid met zingen. Geen orgel, geen piano niets. Alleen maar zingen. De vrouwen van de kerk dragen een zwarte rok met blouse en een grote witte kraag met een wit hoedje. Om twaalf uur kwamen we uit de kerk, maar voor we weggingen moesten we wel even een praatje maken met de dominee. Het was al met al een hele belevenis. Het loopt ook steeds maar wat in en uit. Een aantal doen tijdens de dienst de kerkelijke administratie of zoiets.
Nu lieve allemaal, ik houd er weer mee op. Nog even een werkblad maken voor mijn schatjes en naar de kopieerwinkel gaan.
Ik doe er een paar foto's bij van de basisschool nl het Learning Support Center. En een foto van een special need school, die door Hollanders is gesponsord voor de bouw. Eerst zaten ze in een piepklein gebouwtje. Zie foto.

  • 02 Maart 2018 - 17:18

    Anske:

    He lieve Janny,

    Het is fantastisch wat je allemaal doet en meemaakt, lesgeven op een special need school, een kerkdienst bijwonen een avondsafari, geweldig.. Het is allemaal een belevenis.
    Je geniet volop, leuk om op deze manier op de hoogte te blijven van je wel en wee..

    Nog heel veel plezier en laat je nog maar eens verrassen met je bijzondere werkzaamheden en uitstapjes,

    Lieve groet,
    Anske

  • 03 Maart 2018 - 13:46

    Liesbeth Snijder:

    Hoi Janny, wat leuk om te lezen hoe het daar allemaal aan toe gaat.
    Het is een hele ervaring. Heel veel succes nog, we blijven je verhalen volgen! Ps. Onze gasten verblijven vaak ik Sefapane Lodge. Dat zal je vast niet onbekend voorkomen denk ik.
    Groetjes uit Hoofddorp en Wageningen! En Frankrijk leest ook mee

  • 04 Maart 2018 - 14:36

    Inge Veenstra:

    Hoi Janny
    Leuk om je verslag weer te lezen.
    Je maakt mooie dingen mee.Prachtige ervaringen en herinneringen.
    Geniet ervan.
    Lieve groet van Inge

  • 04 Maart 2018 - 17:23

    ConnyK:

    Hoi Janny, wat een belevenissen. Lijkt me prachtig zo'n dienst. Ff wat anders dan dat gezit bij ons :)
    En je bent lekker bezig met je eigen plannen, naar die special needschool. Je moet er maar op komen.
    Je bent nog steeds goed gezond? En heb je het nog goed naar je zin? Nog geen heimwee naar het koude Holland?
    Hoewel het vandaag weer 8 graden is. De lente zit in de lucht.
    Ik ben gisteren nog wezen schaatsen met Janine en de kids. Koud brrrrrrr. Maar ook lekker.
    Winter hoort er ook bij he.
    Geniet jij maar van de warmte en van je lessen.

    Liefs COnny

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janny

Vanaf 26 januari ga ik acht weken vrijwilligerswerk doen op scholen in de townships van Phalaborwa in Zuid-Afrika. Ik heb er veel zin in en hoop, dat ik iets kan betekenen voor de kinderen aldaar. Wat het allemaal precies inhoudt zal ik daar gaan ervaren.

Actief sinds 13 Jan. 2018
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 7605

Voorgaande reizen:

26 Januari 2018 - 23 Maart 2018

Zuid-Afrika

Landen bezocht: