Eerste werkdag 29 jan - Reisverslag uit Gägelow, Duitsland van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu Eerste werkdag 29 jan - Reisverslag uit Gägelow, Duitsland van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu

Eerste werkdag 29 jan

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

29 Januari 2018 | Duitsland, Gägelow

Vanmorgen vertrokken we om half acht met de auto naar een special need school. Geestelijk en lichamelijk gehandicapten. Anne en Cyntia gingen er een sportlesje geven van een half uur.
Vervolgens gingen we naar de middelbare school. Eerst over asfalt, maar ook over gravelwegen. De koeien en geiten lopen gewoon naast de weg. In de middle of no where, een paar keer, een kerkhofje met 5 grafzerken.
Aangekomen bij de school, had de directeur nog weinig geregeld voor Anne en Cyntia om sportlessen te kunnen geven. Na ruim een uur te hebben gewacht begon de pauze van 3 kwartier. Oké, de bel gaat en alle leerlingen sloffen naar hun lokaal. Maar na een kwartier kwam er ook een leerkracht. Inmiddels hadden wij de meisjes al meegenomen naar het sportveld, maar toen kwam een jongen ons vertellen dat ze eerst wiskunde hadden en daarna sport. Dus de meisjes weer terug. Wij met z'n vieren naar de directeur. Oh, de leerkracht was fout. Eerst sport daarna wiskunde. Het was inmiddels 11 uur en kon er nog 10 minuten worden gesport. Effectieve leertijd is ver te zoeken hier.
Daarna over graffelwegen en asfalt naar de basisschool. Die hadden keurig op ons gerekend. De twee meiden konden sport geven aan groep 4. Eerst de meisjes (25lln) een half uur en daarna de jongens (25 lln) een half uur.
Toen bracht Mirna mij naar het Learning Support Centrum en maakte ik kennis met Pinky en Prince. Zij hebben de leiding hierover. Hier krijgen groepjes lln. extra onderwijs. Het weekprogramma is wel gericht op de lln. van groep 3 om het alfabet te leren en leren lezen. De gaten in de week worden opgevuld door andere groepen. Vanaf 13 uur heb ik met 6 kinderen het abc geoefend tot 14 uur. Veel te lang. De aandacht was ver te zoeken soms. Ze hebben ook weinig materiaal. Vier of vijf keer het abc gedaan en toen moest ik de hoofdletters aanbieden. Eerst dus de leesletters daarna hoofdletters. Dan te bedenken dat die kleintjes geen Engels spreken en niet verstaan. Maar het zijn wel schatjes. Bij sommigen straalt de ondeugd uit de ogen.
Om 14 uur gaat de school uit en dan konden de kinderen vrijwillig meedoen met sport tot 15 uur. Ik heb wat gekeken en hulp aangeboden waar dat nodig was. Toen naar huis. Een half uur rijden. Maar er moest ook nog wat boodschappen gedaan worden dus hup, lopend naar de supermarkt. De andere meiden waren al naar huis. Toen kon ik de weg terug niet meer vinden. Geen nood ik had net een ZA simkaart en kon ik Mirna bellen.
Thuis eerst het zwembad ingedoken en gedouched. Na een lekkere maaltijd ben ik mijn blog aan het bijwerken zoals jullie zien.
Het was een intensieve dag met veel indrukken en ervaringen. Ik ga op tijd het bed in, morgen weer vroeg op.

  • 29 Januari 2018 - 19:14

    Diane:

    Wat een ervaringen allemaal!
    Kan me voorstellen dat je nu moe bent!
    Even wennen aan al het nieuws.. Nieuwe indrukken..
    Slaap lekker!

  • 29 Januari 2018 - 19:58

    Inge Veenstra:

    Wat een dag Janny. Ik hoop dat je lekker slaapt en dan op naar de nieuwe dag.

  • 30 Januari 2018 - 08:20

    Marry Elgersma:

    goede morgen (al zal het wel middag zijn als je dit leest),
    Wat een eerste dag, volgens mij heb je veel gedroomd deze nacht.
    op naar nieuwe ervaringen !

    kijk uit naar je verslag,
    liefs Marry

  • 30 Januari 2018 - 09:29

    Janneke:

    Hoi Janny,

    Wat een belevenis en ervaring zeg. Zo zul je elke dag wel veel beleven. Fijn dat er wel een uitdaging voor je ligt, het ABC leren. Maar verdwalen is niet fijn, lang leve de mobiel. Leuk om je verhaal te lezen Janny, ik zeg: blijf bloggen....

    Lieve groet, Janneke

  • 31 Januari 2018 - 19:34

    Anske:

    Hej Janny,

    Wat een belevenissen zo'n eerste werkdag, tjonge jonge, het gaat daar 'iets' anders dan je gewend was. Dan nog verdwalen, lang leve de mobiel...
    Ben je nu een klein beetje gewend? Ik lees het verslag wel weer,

    Lieve groet,
    Anske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janny

Vanaf 26 januari ga ik acht weken vrijwilligerswerk doen op scholen in de townships van Phalaborwa in Zuid-Afrika. Ik heb er veel zin in en hoop, dat ik iets kan betekenen voor de kinderen aldaar. Wat het allemaal precies inhoudt zal ik daar gaan ervaren.

Actief sinds 13 Jan. 2018
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 7620

Voorgaande reizen:

26 Januari 2018 - 23 Maart 2018

Zuid-Afrika

Landen bezocht: