Eerste week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu Eerste week - Reisverslag uit Phalaborwa, Zuid-Afrika van Janny Kloosterziel - WaarBenJij.nu

Eerste week

Door: Janny

Blijf op de hoogte en volg Janny

02 Februari 2018 | Zuid-Afrika, Phalaborwa

De eerste 'werkweek' zit erop. Het waren veel indrukken en veel scholen gezien.
Als het pauze is op de basisscholen en de middelbare school staan er vrouwen buiten het hek om snoep te verkopen. Ik zal proberen om de situatie te beschrijven.
Om de school en plein (gewoon bruin zand) staat een hek van kippengaas. Daar bovenop wat draden prikkeldraad. Aan de buiten zijde van het gaas staan vrouwen, met een gammel tafeltje, snoep te verkopen. De leerlingen mogen niet buiten het hek komen en die vrouwen niet binnen het hek. De snoepwaar wordt uitgestald op het tafeltje en de zelf gevulde snoepzakjes worden aan het prikkeldraad gehangen. De verkoop gaat door het gaas heen. (Ze hebben hier wel een half uur pauze.) Binnen het hek staan op een paar plaatsen op het plein vrouwen te koken. Dus je ziet ook lln. rondlopen met een bord met eten. Dit bord hebben ze van huis meegenomen. Gisteren had ik even niets te doen en kon ik die vrouwen observeren (na de pauze) hoe ze alles weer opruimden en de niet verkochte waar meenamen naar huis. Een vrouw ging eerst haar baby de borst geven. Zo liefdevol. De baby werd daarna op de rug gelegd en vast gebonden met een doek. De snoepwaar inpakken, paraplu uitklappen en boven het hoofd van de baby houden. Het ontroerde mij.
Vandaag gingen we oa naar een privé special-need school om bewegingsles te geven. Het was een heel verschil met de special-need scholen in de townships. Wat ik mooi vond dat er zowel donkere kinderen waren als blanke. Elke vrijdag krijgen de kinderen daar pizza en wij mogen dan mee-eten. Het zijn allemaal kinderen met een lichamelijke en/of geestelijke handicap.
Vrijdags werken wij tot 12.00 uur en zijn 's middags vrij. Het is nu 38 graden. Regelmatig plons ik het zwembad in om even af te koelen. Voor de rest vooral in de schaduw zitten en je niet inspannen.
Het was een bijzondere week in mijn leven. Volgende week zal alles wat 'gewoner' zijn, denk ik.

  • 02 Februari 2018 - 18:46

    Janneke :

    Ha Janny,

    Wat ontzettend leuk om je blog te lezen. En wat beleef je veel. Zeker de eerste week heb je zoveel indrukken te verwerken. Maar volgende week zal er weer van alles gebeuren, het is en blijft Afrika.
    Ik herken de schoolplein situatie, het eten en het handelen van die vrouwen wel van Malawi.
    Wat goed om te zien dat er op een privé special-need school geen onderscheid in huidskleur wordt gemaakt. Je went zo te lezen al aardig aan het leven in Afrika, lekker siësta houden en luieren bij het zwembad. Goed boek erbij, wie doet je wat...
    Geniet er van Janny.

    Lieve groet van Janneke

  • 05 Februari 2018 - 10:10

    Wim:

    Hoi Janny,

    Zo'n eerste week gaat best snel. Erg leuk om al jouw verhalen te lezen. Ik denk iedere keer weer dat ik spam binnen krijg als ik limpopo-phalaborwa zie staan. :)
    Voor de komende week wens ik je weer veel plezier en heel veel waardevolle indrukken toe!

  • 05 Februari 2018 - 19:14

    Conny:

    Eindelijk de tijd genomen om je logboek te lezen. Wat een beleving is dit, Janny.
    Irene in mijn groep zegt altijd 'indrukwekkend'. Dat is het volgens mij ook.
    Een heel ander leven. Leuk om te lezen dat het je goed gaat.
    En ik ben jaloers op je, zo lekker warm daar. Janny, geniet van alles.

    Liefs ConnyK

  • 17 Februari 2018 - 16:47

    Anske:

    Hoi Janny,

    Wat een indrukken doe je op.. heel bijzonder en leuk om alles te lezen van datgene waar jij nu mee bezig bent..
    Dit zijn ervaringen voor het leven..
    Geniet van alles om je heen,

    Liefs Anske

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Janny

Vanaf 26 januari ga ik acht weken vrijwilligerswerk doen op scholen in de townships van Phalaborwa in Zuid-Afrika. Ik heb er veel zin in en hoop, dat ik iets kan betekenen voor de kinderen aldaar. Wat het allemaal precies inhoudt zal ik daar gaan ervaren.

Actief sinds 13 Jan. 2018
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 7614

Voorgaande reizen:

26 Januari 2018 - 23 Maart 2018

Zuid-Afrika

Landen bezocht: